Alınan bilgiye göre; dün akşam saatlerinde de bir uçak kuyruk türbülansından etkilendi. Uçağın kuyruk türbülansından etkilenmesi üzerine pilot ile kule görevlileri arasında geçen konuşmanın ses kaydı ortaya çıktı.
İniş için alçalan bir uçağın pilotu, kule görevlisine, "Efendim bilgi olarak vermek istiyorum önümüzdeki trafik heavy'di aramızdaki mesafe 7 buçuk mil olarak takip ediyoruz. Buna rağmen kuyruk türbülansından etkileniyoruz bilgi vermek istedim" dedi. Kule de pilot görevlisine "Anlaşıldı bin 500 feet altında şu anda trafik...hızınızı artırabilirsiniz" cevabını verdi. Bunun üzerine pilot, "Negatif efendim daha fazla yaklaşmak istemiyoruz şu anda bile hala alabiliyoruz etkisini" dedi. Kuyruk rüzgarı türbülansında özellikle inişte ve kalkışta uçakları etkileyen bu olaylarda, arkada kalan hava anaforunun surati saniyede 100 metre gibi inanılmaz hızlara çıkabiliyor.
KUYRUK TÜRBÜLANSI
Denizde ilerleyin gemilerin arkasında bıraktığı derin girdaplar gibi havada da uçaklar arkalarında ciddi türbülanslar oluşturuyor. Radardan tespit edilemeyen, meteorolojik şartlara göre etkileri birkaç dakika süren bu tür türbülansa 'kuyruk rüzgárı türbülansı' deniyor.
KUYRUK TÜRBÜLANSI TEHLİKELİ
Büyük uçakların kuyruk rüzgárı türbülansı daha büyük oluyor. Bu nedenle Hava Trafik Kontrol Merkezi, iki uçak arasındaki mesafeyi ayarlıyor. Türbülans dağılıyor, arkadan gelen uçak daha rahat iniyor. Kuyruk rüzgarı (vorteksler) yüzünden arkadan gelen ve çok yaklaşan uçaklar kontrolden çıkma tehlikesiyle de karşı karşıya kalabilir. Basınç farklılığı nedeniyle, kanat üzerinden akıp giden havanın, kanat ucunu terk ederken meydana getirdiği anaforlar kıvrılarak birbirine aksi istikamette dönen iki silindirik girdap oluşur. Vorteksin şiddeti uçağın ağırlığı, hızı ve kanat yapısına göre değişebiliyor. Kuyruk rüzgar türbülansı nedeniyle oluşacak kazaları önlemek için, sivil havacılık otoriteleri çeşitli düzenlemeler yapıyor. Vorteks katagorisine göre iki uçak arasında ki ayrımlar uçakların ağırlığına göre değişebiliyor.
0 yorum:
Yorum Gönder